Recenzie sezonul 1 Loki – The Verge

Loki a făcut ceva remarcabil: m-a făcut să uit de restul Universului Cinematic Marvel.

Nu așa ar trebui să funcționeze. Întreaga concepție a MCU este că fiecare poveste, indiferent dacă este un film de succes sau o emisiune de televiziune în flux, este în serviciul arcului narativ mai mare. Nu urmăriți doar ceea ce se întâmplă cu personajele de pe ecran, ci și indicii despre ceea ce va urma. Loki nu se îndepărtează în totalitate de asta, în special prin concluzia sa care înființează următorul ticălos al universului. Dar la fel ca variantele care locuiesc LokiLumea din afara timpului, primul sezon cu șase episoade își croiește propria cronologie – câteva dintre ele, de fapt – făcându-l probabil cea mai independentă parte a MCU până în prezent. Vă puteți bucura de el ca parte a universului cinematografic atotcuprinzător sau ca ceea ce este cu adevărat: o piesă excelentă de science fiction.

Spoilere pentru Lokiurmează primul sezon.

Emisiunea nu pare atât de independentă la început. Se deschide cu o scenă din Avengers: Endgame când Loki (Tom Hiddleston) pleacă cu un dispozitiv puternic cunoscut sub numele de Tesseract. De aici, povestea diferă de ceea ce am văzut în MCU. Loki este reținut de Autoritatea pentru Varianță în Timp (TVA), care este un fel ca un FBI care călătorește în timp, cu un scop specific: protejarea „cronologiei sacre”. De la TVA, Loki află că este o variantă, care este un cuvânt de lux pentru cineva care se abate de la cronologia stabilită de un trio misterios numit Time Keepers, care controlează fluxul de timp și a creat TVA pentru a-și menține puritatea. .

De obicei, variantele sunt tăiate, un mod frumos de a spune că sunt ucise pentru a proteja acea cronologie de la divergența de la plan. Dar TVA are alte idei pentru Loki. O altă variantă a terorizat TVA, apărând în mai multe perioade de-a lungul timpului și spațiului pentru a-și ucide agenții. Această variantă este, de asemenea, un alt Loki – făcând din Loki omul perfect pentru a-i urmări. Este mult de urmărit. Există lumi paralele și mai multe linii temporale, ca să nu mai vorbim de faptul că acesta este un spectacol cu ​​personajul cel mai puțin fiabil narator din universul Marvel. Misterul TVA crește constant pe parcursul emisiunii; se pare că toată lumea știe fie mult mai puțin, fie mult mai mult decât lasă.

În acest cadru, spectacolul sare peste genuri, începând un pic ca o serie de polițiști prieteni. După ce Loki este procesat prin birocrația fermecător banală a TVA, el formează o alianță neliniștită cu agentul Mobius (Owen Wilson) pentru a depista varianta criminală. De acolo, Loki se îndreaptă spre un teritoriu SF mai explicit; un episod are loc pe o lună pe moarte care urmează să fie zdrobită de o planetă, în timp ce un altul este plasat într-un gol la sfârșitul timpului care pare a fi populat în întregime de versiuni alternative ale Loki. Lucrurile se mișcă cu un sentiment incredibil de impuls. Loki-ul lui Hiddleston este în permanență pe fugă, schimbând în cele din urmă fidelitățile pentru a lucra cu varianta pe care trebuia să o surprindă – care se numește Sylvie (Sophia Di Martino) – în timp ce cei doi decid să dea jos TVA împreună. Odată ce TVA și numeroasele sale reguli confuze sunt stabilite, această relație dintre doi Lokis, care începe să fie antagonică înainte de a deveni mai intimă, formează trăsătura emisiunii. Există câteva probleme de stimulare, cum ar fi un al treilea episod care se încheie cu un cliffhanger frustrant și un final plin de monolog, dar în cea mai mare parte, Loki se deplasează de-a lungul unei viteze satisfăcătoare.

Spectacolul atinge o mulțime de teme înalte, cum ar fi ideea de lumi paralele și dacă liberul arbitru poate exista chiar într-un multivers. Dar fundamentarea tuturor este luarea lui Hiddleston asupra lui Loki. Acesta este cel mai profund, mai intim aspect pe care l-am avut până acum la personaj, în ciuda a șase camee de film care se întind pe un deceniu. Aici i s-a oferit șansa de a crește pe parcursul a aproape șase ore de ecran. Creșterea nu este ceva de obicei asociat cu Loki. Este un mincinos compulsiv și un narcisist, cineva atât de singuratic concentrat asupra sa, încât nimic altceva nu pare să conteze. Dar în spectacol, asta se schimbă – în cel mai Loki mod posibil. Se îndrăgostește literalmente de sine. Sună ciudat, dar una dintre cele mai importante arce din spectacol este romantismul în devenire dintre Loki și Sylvie, două versiuni ale aceleiași ființe. Dar desigur Loki ar găsi în sfârșit dragostea într-o variantă a lui. Dar desigur cineva cu o dungă atât de violentă de ură de sine nu ar găsi decât o realizare de sine reală într-o poveste de dragoste … cu el însuși. El crește pe parcursul spectacolului, dar la urma urmei este tot Loki.

loki

Povestea iubirii, trădării și autodeterminării este susținută de o distribuție excelentă. Hiddleston adaugă o adâncime lui Loki pe care nu am văzut-o încă – el dezvăluie încet personajul șmecher pentru a dezvălui cine este atunci când nu cauzează probleme – și are o chimie magnetică atât cu Wilson, cât și cu Di Martino; primul este plin de batjocuri jucăușe, cel de-al doilea un amestec de momente tandre și bătălii acerbe. Există, de asemenea, un birocrat alarmant de simplu (Gugu Mbatha-Raw), un bărbat descurcat în spatele cortinei care face să mănânce un măr arătând amenințător (Jonathan Majors), un vânător dur, dar conflictual, al TVA (Wunmi Mosaku) și chiar un suspect personaj prietenos, de tip Siri, numit Miss Minutes (Tara Strong), pentru a rotunji lucrurile. Toată lumea pare că se distrează foarte mult.

Este, de asemenea, incredibil de fermecător – nu doar distribuția excelentă, ci universul și estetica, de la retro-futurismul în stilul anilor 1970 la lumi superbe extraterestre care arată ca un tablou Roger Dean prind viață. Lucrurile devin destul de ciudate, ca atunci când întâlnești o întreagă bandă de Lokis, inclusiv un aligator și un Loki care de fapt au reușit să supraviețuiască până la bătrânețe (interpretat de un Richard E. Grant care pare că își petrece timpul din viață). Loki este un mashup de influențe SF – puteți vedea de la toate Brazilia la Ghidul autostopistului pentru galaxie – care, deși nu este complet unic, se simte cel puțin distinct de restul MCU. Este jucăuș și din inimă în egală măsură și totul arată foarte cool.

Această idee de a te izola de restul universului Marvel nu este complet nouă. Face parte din ceea ce a făcut WandaVision atât de atrăgător – cel puțin la început. Alteritatea lumii inspirate de sitcom a emisiunii a fost răcoritoare. Dar în mod constant, mai multe elemente de tip MCU s-au strecurat în fantezia lui Wanda, până când spectacolul a simțit ceea ce a fost cu adevărat: o continuare a poveștii Avengers. Loki este mult mai mult din propriul său lucru. Există, desigur, referiri la personaje și comploturi, dar se simt secundare. Și chiar și atunci când spectacolul își dezvăluie scopul mai mare în mașinile MCU (introduce personajul Majors, Kang Cuceritorul, care este setat să apară în Ant-Man and the Wasp: Quantumania peste câțiva ani), nu te scoate din poveste. Dacă nu sunteți îndrăgostiți de Marvel, probabil că nici nu vă veți da seama ce se întâmplă. Se pare mai degrabă o configurare naturală pentru sezonul 2 confirmat acum.

De fapt, dacă sunteți într-un fel nou la acest lucru Marvel, aș recomanda Loki ca locul de plecare. Este cel mai bun din ceea ce genul de supereroi are de oferit fără toate temele.