Recenzie Sweet Tooth: noul spectacol al Netflix este o abordare mai caldă a sfârșitului lumii

Gus poate avea coarne ca un cerb, dar el este un câine de câine la inimă. Personajul principal al noii serii Netflix Dinte de lapte, bazat pe comicul de Jeff Lemire, este un tânăr care se luptă să supraviețuiască într-o lume devastată de o pandemie. Dar, în timp ce lumea din jurul lui coboară în haos, Gus, interpretat de Christian Convery, nu își pierde niciodată sentimentul de optimism cu ochii mari. Urechile lui se înalță – la propriu – dacă aude despre ciocolată sau mere bomboane și are o credință aproape naivă în oamenii în care nu ar trebui să fie întotdeauna de încredere. Într-un moment în care suntem inundați de povești post-apocaliptice sumbre despre cât de întunecată poate ajunge umanitatea, Dinte de lapte și plumbul său adorabil oferă ceva foarte binevenit: speranța.

Cea mai mare parte a amenajării este un teritoriu familiar. O pandemie a ucis o mare parte din rasa umană, iar cei rămași în urmă încearcă să reconstruiască ceva asemănător unei societăți, unii prin forță, alții prin comunitate. Ceea ce face ca Dinte de lapte diferite sunt creaturi numite hibrizi: amestecuri om-animale care au apărut pentru prima dată (născute din părinți umani) în același timp „bolnavii”, așa cum se numește, au început să omoare oameni. Sunt niște lucruri absolut adorabile, care ar face-o mândră pe Anne Geddes. Dar majoritatea oamenilor nu par să treacă peste conexiunea aparentă dintre hibrizi și pandemie – și acest lucru nu prezintă prea bine pentru hibrizi.

Gus nu știe prea multe despre toate acestea. La începutul spectacolului, copilul-căprioară locuiește într-o cabină izolată cu tatăl său, care îl învață ce va trebui să știe pentru a supraviețui. Gus este forțat să învețe o serie de reguli – în mare parte, acestea implică să fugă de pericol și să stea liniștit – în timp ce tatăl său îl învață cum să facă ferme, să repare lucrurile și chiar să citească prin versiuni realizate manual de cărți clasice pe care le rescrie din memorie. Gus crede că lumea din afara terenului lor fermecat este consumată de foc. Din această cauză, nu ar trebui să meargă niciodată dincolo de gardul care îi înconjoară. Dar, din motive pe care nu le voi strica (dar pe care probabil le puteți ghici), Gus ajunge să părăsească proprietatea și să călătorească cu un bărbat mare cunoscut în primul rând ca Big Man (Nonso Anozie) în căutarea mamei pe care nu a cunoscut-o niciodată.

Dinte de lapte începe lent și este mai bine pentru asta. La început, spectacolul nu pare prea preocupat de misterele mai mari ale bolii, de hibrizi sau de modul în care cei doi se conectează. Există o poveste secundară care implică un doctor cu probleme care devine mai importantă mai târziu, dar pentru primele câteva episoade spectacolul este aproape în întregime despre Gus. În primul rând, viața lui aproape idilică acasă, în timp ce sărbătorește zilele de naștere cu cărți noi și animale de pluș lucrate manual. Atmosfera este caldă și reconfortantă, cu o mulțime de pulovere confortabile, cabine din lemn și șeminee urlătoare – și doar un indiciu de pericol care se ascunde în fundal. (Producătorul executiv Amanda Burrell a descris anterior estetica spectacolului ca „distopie a cărților de povești.”) Chiar și după ce se aventurează în lumea exterioară mare, înfricoșătoare, lucrurile nu sunt deosebit de întunecate; acesta nu este genul de lume post-apocaliptică plină de trupuri aruncate și monștri oribili. Este lumea noastră, doar ceva mai liniștită și mai verde. Și cu câteva bande călătoare.

Totuși, nu doar estetica este cea care face spectacolul îmbietor. Este Gus însuși. Este un copil atât de dulce și de încredere încât nu te poți abține să nu-l înrădăcinezi. Chiar și atunci când lucrurile se întunecă – și o vor face – el menține un sentiment de optimism rar pentru acest gen de poveste. Îmi place mai ales că poți vedea starea lui de spirit; Gus este în mare parte om, dar, așa cum am menționat anterior, are coarne și urechi de cerb. Așadar, atunci când se simte trist sau entuziasmat, urechile lui se vor lăuda sau se vor întinde în funcție de starea sa emoțională. Este adorabil.

Fotografie de Kirsty Griffin / Netflix

Gus fiind acest nucleu emoțional cald și reconfortant este important, deoarece Dinte de lapte în cele din urmă își dezvăluie partea mai întunecată. După câteva episoade, straturile încep să se dezlipească, dezvăluind lucruri precum forțele militarizate care acumulează provizii, vânătoarea sistematică și exploatarea copiilor hibrizi și medicii bine intenționați care vor face orice, oricât de urât ar fi, pentru a găsi un remediu pentru virus. Acestea sunt echilibrate de alte facțiuni, cum ar fi o grădină zoologică transformată într-un sanctuar hibrid și o armată plină de copii care trăiesc fără supravegherea adulților.

Problema este că cele mai multe dintre acestea sunt înghesuite în a doua jumătate a sezonului de opt episoade, aruncând ritmul. Dinte de lapte trece constant de la o arsură lentă care persistă în personaje și momente, la o cursă pentru a explica numeroasele mistere ale bolii, hibrizilor și originea lui Gus. Sezonul se termină, de asemenea, pe un cliffhanger masiv, făcându-l să se simtă mai degrabă ca un prolog, decât ca o poveste de sine stătătoare.

La cel mai încrezător Dinte de lapte este remarcabil. Setările post-apocaliptice sunt atât de obișnuite încât sunt aproape generice în acest moment; lumi sumbre și cenușii punctate de sânge și sânge (și ocazional zombie). Dinte de lapte reușește să-și croiască propriul spațiu, unul incredibil de primitor. Mi-aș dori doar să păstreze acel sentiment până în ultima jumătate a sezonului. Când spectacolul se transformă în mister și acțiune, pierde mult din ceea ce îl face unic – dar cel puțin Gus este încă acolo pentru a vă ajuta să treceți.

Dinte de lapte debutează pe Netflix pe 4 iunie.