Recenzie Black Widow: Marvel întâlnește thrillerul spion

Conform standardelor actualului univers cinematografic Marvel, Vaduva Neagra se simte puțin datat.

Suntem acum într-un moment în care exploatările supereroilor sunt pline de zei cosmici puternici, lumi bizare de sitcom și șopârle spațiale care controlează fluxul timpului. În comparație cu aceasta, o poveste despre trotul globului despre agenții secreți nu pare prea interesantă. Nu există un singur extraterestru sau vrăjitoare. Deci, totuși Vaduva Neagra începe tehnic a patra fază a MCU – care include și elemente de genul Eternals și Shang-Chi și Legenda celor zece inele – joacă mai mult ca un film Marvel mai vechi, mai simplu. Într-adevăr, aproape că nu pare deloc un film cu super-eroi. Gândiți-vă la asta mai mult ca la preluarea MCU James Bond.

Vaduva Neagra începe destul de pașnic, cu o familie nucleară stereotipă într-un mic oraș suburban. Pare idilic – dar este și fals. Familia face parte dintr-un front pentru super-soldatul rus Alexei Shostakov, alias Gardianul Roșu (David Harbour) și Melina Vostokoff (Rachel Weisz), o spionă care se dublează ca om de știință. Foarte repede coperțile lor sunt suflate și familia este forțată să scape, iar împreună cu „fiicele” lor – Natasha Romanoff (Scarlett Johansson) și Yelena Belova (Florence Pugh) – fac o evadare îndrăzneață în Cuba.

Povestea apoi înaintează rapid 21 de ani. (Cronologic, are loc imediat după Capitanul America razboiul civil.) Romanoff este fugit, vânat de șeful unei organizații misterioase cunoscute sub numele de Camera Roșie, care se întâmplă să fie și grupul din spatele programului Văduva Neagră. În cele din urmă, ea este parteneră cu sora ei înstrăinată, acum și ea însăși o văduvă neagră, pentru a le doborî.

Filmul are multe caracteristici ale unui film clasic de spionaj. Există un grup malefic umbrit (Camera Roșie folosește controlul minții pentru mijloace nefaste, inclusiv menținerea agenților văduvei negre în linie), excursii de jet-set într-o mână de țări de pe tot globul (care include: Cuba, Maroc și Norvegia ), un MacGuffin tehnologic pe care îl urmărește toată lumea (un ser secret care neagă efectele controlului minții) și o mulțime de evadări îndrăznețe în care practic totul explodează (doar în prima oră există două scene care implică evadări aproape de moarte prin avion sau elicopter). Romanoff are chiar și un prieten neobișnuit care poate să-i aducă tot ce are nevoie, indiferent dacă este vorba de o remorcă în care să se ascundă sau de un elicopter care să zboare în Rusia.

Ca film de acțiune, este solid, cu o mulțime de piese distractive pe care să le uimească și un ticălos deosebit de amenințător în Taskmaster, care îl urmărește pe Romanoff ca un Resident Evil monstru încrucișat cu Soldatul de iarnă. De asemenea, funcționează surprinzător de bine ca o poveste de sine stătătoare. În timp ce există o mână de referințe la alte filme, iar fanii se vor bucura probabil să se adâncească în povestea din spate a lui Romanoff, puteți ignora toate acestea dacă doriți și rămâneți cu un thriller de spionaj distractiv. (Cel mai mare lucru despre Marvel Vaduva Neagra este scena post-credit.)

Dacă asta e tot Vaduva Neagra a fost, ar fi o amețeală bună, dacă ar fi uitată. Ceea ce îl face să funcționeze este cantitatea surprinzătoare de umor și modul în care ridică restul poveștii. Romanoff este la fel de dur ca întotdeauna, dar aici se simte deliberat; filmul face o treabă grozavă de a umaniza un personaj care a fost de prea multe ori retrogradat într-un rol secundar. Și tonul ei mai serios este echilibrat frumos de ușurarea comică a lui Harbour și Pugh, care o văd ca pe o familie mai degrabă decât ca pe un Răzbunător. Harbour îl consideră absolut o definiție a masculinității toxice, un fost supererou trecut de vârful său, care își dă seama încet că poate nu a fost atât de eroic pentru început. Îți dai seama cu adevărat de caracterul său în timp ce stă într-o închisoare rusă, bătând cu ușurință o linie de deținuți la lupte de brațe, toate în timp ce se tatuează și face pretenții îndrăznețe, chiar dacă imposibile, despre carnea de vită pe termen lung cu Căpitanul America. Se distrează atât de mult, ba chiar se luptă să se strecoare într-un costum vechi din zilele sale de glorie.

1629541354 217 Recenzie Black Widow Marvel intalneste thrillerul spion

Între timp, Pugh se ocupă de o viață plină de greutăți – așa cum aflăm în film, doar unul din 20 de agenți Black Widow supraviețuiesc de fapt antrenamentului – cu sarcasm complet. Face în mod constant șmecherii pentru a ușura starea de spirit, este ireverențioasă în bucuria ei de moarte și ia multă bucurie de a-și bate joc de cel mai serios Răzbunător. Nu ai știut niciodată că văduva neagră are nevoie de o soră mică care să bată joc de fiecare caz dintr-un Razbunatorii film în care face ceva menit să fie sexy, distanțat și cool, până când Pugh face contorsiuni pe podeaua unei benzinării întrebând de ce Natasha pozează întotdeauna așa.

Punctul culminant al filmului este dinamica ciudată, incomodă și totuși familiară care apare atunci când cei patru se reunesc la două decenii după ce se prefac că sunt o familie. Se stabilesc în ritmurile lor vechi, în ciuda anilor și a violenței care îi separă. Când surorile îl salvează pe Red Guardian dintr-o închisoare rusească retrasă, de maximă siguranță, el nu se poate abține să nu se aplece în instinctele sale paternești în felul său unic, lăudându-se cu bucurie cu privire la cariera lor criminală. Este aceeași energie nepotrivită care leagă Gardienii Galaxiei filme. Poate că se simte ca o familie, deoarece ei sunt singurii care se pot suporta unul pe celălalt.

Vaduva Neagra încă nu atinge culmile celor mai bune de oferit de Marvel. Dar cel puțin reușește să-și croiască propriul spațiu în MCU-ul mereu aglomerat. În loc să împingă lucrurile înainte, oferă o acțiune blockbuster care este aproape reconfortantă în familiaritatea sa: râsuri, explozii și personaje pe care nu le poți abține decât să le înrădăcinezi, oricât de rele ar fi de fapt.

Vaduva Neagra premiere în cinematografe și mai departe Acces Disney Plus Premier pe 9 iulie.